אודות מרכז פסג"ה באקה
מרכז פסג"ה באקה הוקם בשנת 2003, ומאז משרת אוכלוסייה רחבה של עובדי הוראה במחוז חיפה, מהווה אבן יסוד בתהליך הפיתוח המקצועי באזור, המרכז משרת 10 רשויות , 113 בתי ספר רשמיים, לא כולל גני חובה ומוסדות חינוך בלתי פורמליים, המרכז משרת יותר מ 5500 עובדי הוראה וגננות באזור ההזנה.
תפיסה ערכית
אנו מאמינים פיתוח מקצועי יביא ללמידה משמעותית רק אם יתבסס על שיח פדגוגי עמוק הדן בדילמות ערכיות ולא בשיח והמרה שטחית בלבד, מטרת שיח זה יצירת תחושת כבוד ושוויון, שיתוף והשתתפות שיובילו לאחריות ולמחויבות ליישום המתבטא בהתנהגויות ערכיות, חברתיות ומוסריות הן של הלומדים והן של המלמדים.
תפיסה חינוכית
פיתוח מקצועי משמעותי יתקיים על ידי חיבור אל הפרקטיקה ושזירתה אל תוך העשייה בביה"ס (מה המורה לוקח כדי ליישם מחר בעבודה שלו). הדבר נעשה על ידי השילוב של שיח וחשיבה קוגניטיבית במסגרות הפיתוח המקצועי המתבססים על: משמעות, רלוונטיות ויישומיות וחיבור של ידע שדה ל ידע פרקטי ו לידע אקדמי ויצירת ידע חדש, תכלית מסגרות הפיתוח המקצועי המשגת ידע זה, הכללתו והשימוש בו בעשייה היומיומית של עובד ההוראה.
חזון המרכז
ליבת מערכת החינוך היא עובדי ההוראה. כדי לייצר מערכת איכותית המשתפרת בהתמדה, עלינו להשקיע בהתפתחותם האישית, המקצועית והארגונית.
מרכז פסג"ה באקה פועל כמערכת מומחית בעלת ידע פדגוגי מעשי ומתעדכן, המחוברת למטה ולמחוז, ומקדמת דיאלוג מתמיד בין תיאוריה למעשה ובין מדיניות לפרקטיקה.
הייעוד שלנו הוא לייצר מרחבי למידה והתפתחות מיטביים לעובדי הוראה ולבתי הספר, תוך חיבור בין ידע פרקטי לידע מחקרי, וליצור קהילות לומדים מקצועיות המחויבות לשינוי מתמיד.
חזוננו הוא להוביל תהליכי פיתוח מקצועי, חקר וחדשנות פדגוגית, שישמשו מנוע לצמיחה אישית לעובדי ההוראה וארגונית לבתי הספר במחוז חיפה בכלל ובחברה הערבית בפרט, המרכז מהווה חוליה מקשרת בין מדיניות משרד החינוך לבין השדה, תוך ראייה לוקאלית קהילתית ־ חינוכית רחבה של החברה הערבית בישראל.
מרכז הפסג"ה מהווה בית חם להתפתחותם המקצועית של צוותי הוראה וניהול ומוקד ידע מחוזי לפיתוח מקצועי, חדשנות פדגוגית ומצוינות, מוביל את טיפוח ההון האנושי במערכת החינוך בחברה הערבית, פועל לחיזוק הלכידות החברתית של עובדי ההוראה והטמעת ערכי שייכות, זהות וערבות הדדית,
תפיסת הפיתוח המקצועי
פיתוח מקצועי משמעותי מתקיים רק כאשר ההכשרה מתחברת לפרקטיקה הבית ־ספרית – כלומר, מה שהמורה יכול ליישם מחר בבוקר בכיתה.
המודל שלנו נשען על:
איתור וזיהוי פערים בין יכולות קיימות ליכולות נדרשות מעובד ההוראה כדי לבצע את המשימות הנדרשות ממנו.
שיח קוגניטיבי וערכי מעמיק, הדן בדילמות ערכיות וחינוכיות ולא רק טכניות.
למידה רפלקטיבית והתבוננות עצמית, כחלק מתרבות פיתוח מתמשכת.
זיהוי מגמות חדשות בחינוך וחיבור ידע מהשדה עם ידע אקדמי ליצירת ידע חדש ומשמעותי.
קהילות מקצועיות לומדות כבסיס ללמידה שיתופית לאורך רצף הקריירה.
העקרונות המנחים
1. מיקוד בשינוי פרקטיקות ואמונות הוראה תוך שיפור הביצועים.
2. למידה מבוססת חקר, רצף ורלוונטיות.
3. שיתוף פעולה עם עמיתים מקצועיים וקהילות למידה.
4. הצבת יעדים מערכתיים וביצועים מדידים, עם מנגנוני בקרה ורפלקציה.
5. למידה מהשדה אל השדה – פיתוח מקצועי מתוך הנעשה בבתי הספר עצמם.
העבודה של מרכז הפסג"ה מהווה מפת דרכים מערכתית לשיפור איכות ההוראה, פיתוח ההון האנושי, והטמעת ערכים של מצוינות, אחריות חברתית וחדשנות. מבוססת על:
מטרות ויעדים
1. חיזוק ופיתוח ההון האנושי במערכת החינוך – באמצעות יישום מודלים לפיתוח ההון האנושי, פיתוח מנהיגות ביניים והעצמת בעלי תפקידים כמחוללי וסוכני שינוי .
2. העמקת למידה משמעותית, רלוונטית ו מוטת עתיד – פיתוח קורסים בתחומי חדשנות,, AI , STEM ויזמות חינוכית לצד למידה דיפרנציאלית.
3. חיזוק האתוס והלכידות החברתית של עובדי ההוראה – עידוד וחיזוק תחושת השייכות, הרב ־ תרבותיות והכרת האחר.
4. קידום מנהיגות פדגוגית רשותית מובילה – טיפוח מובילי מצוינות רשותים כסוכני שינוי בבתי הספר ובקהילה.
5. פיתוח חדשנות פדגוגית והטמעת ה STEM והבינה מלאכותית בהוראה ובלמידה.
מטרות ויעדי המרכז נגזרים מתוך מטרות ויעדי המשרד ומתוך עמודי התווך של מחוז חיפה
טיוב איכות ההון האנושי.
פדגוגיה דיפרנציאלית וצמצום פערים לימודיים, רגשיים וחברתיים.
קידום חדשנות ויזמות פדגוגית.
אתוס ישראלי וחינוך ערכי ־ חברתי בדגש על החברה הערבית
דמות עובדי ההוראה הרצוי
בהלימה ליעדי המשרד, מחוז חיפה ולמסמך “דמות הבוגר”, המרכז פועל לטיפוח מורים
ערכיים, בעלי חוסן רגשי וחברתי.
בעלי זהות מגובשת, תחושת שייכות ומשמעות.
מחויבים ללמידה מתמדת, לחשיבה ביקורתית ולתרומה לקהילה.
מובילי שינוי חברתיים ובעלי אוריינות דיגיטלית ורגשית.